Sluttbehandlingen av E39.
Vedtak i Songdalen kommunestyre 21. juni 2017, inkl. enstemmige merknader fra Planutvalget i møte av 14. juni 2017. Det gjenstår nå at Nye Veier, som er et heleid statlig selskap under Samferdselsdepartementet og statsråd Solvik-Olsen, ser de svært marginale behovene ved Volleberg i den store sammenhengen.

Illustrasjon Rambøll
Songdalen Arbeiderparti har jobbet med ny E39 gjennom Songdalen i over 12 år. Det har vært en krevende øvelse for mange, og nedenfor følger hva som skjedde i sluttbehandlingen 2017. Det er en del å lese, men for de som er spesielt interessert i denne saken er det sikkert greit å få et oppsummert faktum.
Songdalen har selvsagt ikke planmyndighet inn i Søgne, men merk at ca. 80 meter av løsmassetunnelen på ca. 100 meter allerede er inne i Søgne etter vedtaket i Songdalen. Derfor har Songdalen Ap argumentert for at økt lengde på løsmassetunnelen kunne fremmes, fordi den juridiske grensegangen på planområde og planmyndighet har vært uklar.
- Etter enstemmig vedtak i Planutvalget 26. januar 2017 ble følgende lagt ut på høring om E39 etter forslag fra utvalgets leder Reidar Heivoll (Sp), (sitat fra protokoll): Planutvalget legger detaljregulering for E39 – Kristiansand vest – Søgne øst, sist datert 06.01.17, med bestemmelser sist datert 06.01.17 ut til offentlig ettersyn. Planutvalget vil understreke viktigheten av rådmannens innstilling med en miljøtunnel på 200 m ved Volleberg. Befolkningen på Volleberg fikk ikke fremme sitt syn ved departementets befaring i januar 2016. Selv om minimumskravene i forhold til støy og støv er innfridd, mener planutvalget at kommunal- og moderniseringsdepartementets krav om «høyere ambisjonsnivå» i forhold til støy, først innfris med en 200 m lang miljøtunnel.
- Songdalen kommune la følgende til grunn i sin saksutredning til Planutvalgsmøte 14. juni 2017 (sitat): Rådmannen har tidligere vist til at planmyndigheten for disse forholdene ligger i Søgne kommune. Man har vurdert det slik at et alternativ med en 200 meters tunnelløsning burde bli lagt ut på offentlig høring, for å få en vurdering på om et høyere ambisjonsnivå med tanke på støy jfr. departementet vedtak i Kommunedelplan for E18/E39 Ytre ringvei Vige- Volleberg blir ivaretatt for dette boligområdet. Dette ble ikke endret fra Søgne før offentlig ettersyn av planen. Rådmannen ba også om uttalelse på dette punket fra offentlige myndigheter under høring /offentlig ettersyn. Det kom ingen innspill eller merknader som støttet Songdalen kommunes vurdering av dette forholdet.
- Søgne kommune la følgende til grunn i sitt tilsvar til innspillet fra Songdalen kommune (sitat): Administrasjonen deler ikke kommunens sitt syn på at innbyggerne i Songdalen ikke har fått uttale seg til trasévalget som nå er oppe til behandling i reguleringsplanen. Trasévalget er i tråd med KDP. Hva gjelder nærmiljøulemper og innvirkning på friområder og tilkomst til utmarksområder er dette tatt stilling til i flere runder i prosessen. Det samme gjelder argumentasjon om høyere ambisjonsnivå i KDP for Songdalen og Kristiansand. Planen løser støyutfordringene med kort tunnel. Nye veier opplyser at de likevel har valgt å innløse 3 av de nærmeste boligene. Administrasjonen tar dette til etterretning.
- I Planutvalgsmøte 14. juni fremmet Jan Hedenstad (Ap), og nestleder i utvalget, følgende forslag som ble enstemmig vedtatt (sitat): Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-12, vedtar kommunestyret den del av detaljregulering for Kristiansand vest – Søgne øst som ligger i Songdalen kommune, sist datert 29.05.2017, med bestemmelser sist datert 29.05.2017. Planutvalget vil bemerke til saken: Kort bru over Bukksteinsvannet for å sikre best mulig ny atkomstvei til Mjåvann som er regionens største industriområde med stadig ekspansjon, økende antall arbeidsplasser og økende tungtransport. Løsmassetunnel ved Volleberg med 200 meters lengde. Planområdet på en liten del av dette ligger i Søgne kommune, men hensynet til innbyggerne og omgivelsene ved Volleberg i Songdalen veier svært tungt. Sammenhengende løsning på/ved kommunegrensen i denne saken bør ikke begrense Songdalen, og økt lengde på løsmassetunnelen har ingen konsekvenser for nabokommunen.
- I kommunestyremøte 21. juni 2017 ble Planutvalgets enstemmige innstilling vedtatt enstemmig, bortsett fra at MDG stemte imot med sin stemme i setningen om hjemmelsvedtaket.
- Samme dag hadde Kristiansand E39-saken oppe til behandling. Kristiansand Ap foreslo en støtteerklæring til vedtaket i Songdalen, men tapte saken med én stemme (sitat): Kristiansand bystyre støtter vedtaket fra Songdalen om forlengelse av løsmassetunneler v. Volleberg til 200 m. APs forslag falt med 27 mot 26 stemmer.
- Dagen etter hadde Søgne E39-saken oppe til behandling. Kommunestyret i Søgne støttet rådmannens forslag om kort tunnelløsning i Volleberg.